Menstruációhoz fűződő furcsa babonák, hiedelmek, népszokások

Általában a menstruációt a babonák és a népszokások szerint a vér tisztulási folyamatának

tekintették és tekintik. Innen ered az egyik elnevezés is: tisztulás, havi tisztulás. Hasonló

kifejezés más nyelvekben is található. A hószám más magyar elnevezése még: havibaj,

hónapszám, havirend, havadzás, árünnep stb.

Margaret Mead (1936) amerikai kutató részletesen leírt ilyen szertartásokat, többek között egy

fiatal, új-guienai leány első menstruációs rítusát. A szerző elmondja, hogy a törzs két öregebb

asszonya, a család rokonai felügyelnek a lányra. Kioktatják, hogy egy nagy csalánlevelet cső

formájára göngyölve helyezzen a hüvelyébe, mert ez nagy, erős mellek növekedését fogja

biztosítani.

Kelet-Indiában a leányoknak fiatalon, még az első menstruáció megjelenése előtt kell férjhez

menni. A menstruáció eredetét egy hindu legenda a következőképpen írja le: Valamikor Indra

Isten egy félistent villámcsapással agyonsújtott, amiért Brahman-gyilkosnak nevezték; ezért ő

vándorútra indult, hogy ezen szégyenfoltot lemossa magáról, s bűnét részletekben a föld, a

folyók, a sziklák és fák és a nők között szétosztotta. Ettől lett a föld néha mocsaras, a folyók

tajtékosak, s ettől izzadnak a sziklák és fák, és menstruálnak a nők.

Brazíliában az egyik indián törzsnél a leány haját rövidre vágja az anyja és a hátát bekeni egy

bizonyos festékkel; ezalatt a leány a ház barátainak társaságában van, akik kapnak a levágott

hajból és azt gondosan megőrzik. A következő hó végéig a leánynak csak egy bizonyos

süteményfélével, kis halakkal és borssal szabad élnie; különösen tilos nagy halak és

melegvérű állatok fogyasztása. A második hószám megjelenésekor az apa napkelte előtt

hosszú dalt énekel az összes állatok nevének felsorolásával, s a leány kap egy nagy tál halat és

mindenfajta vadászzsákmány húsából is. Ekkor a testét másfajta festékkel mázolják tele.

Rómaiak és a germánok is mágikus és üdvös hatást tulajdonítottak ennek a vérnek. A

tisztátlanság hite még ma is annyiban általános a legkülönbözőbb népeknél, hogy egyeseknél

a nőnek az egész idő alatt otthon kell maradni. A menstruáló nőt a zsidók az ó-testamentum

szerint tisztátalannak tartották, és nemcsak az idő alatt, hanem a baj elmúlása után is egy

hétig. Aki az ilyen nő ruháját vagy ülőhelyét érinti, az is egy napig tisztátlannak tekintendő,

amely után meg kell fürödni és ruhát váltani.

Sok népnél az a hit terjedt el, hogy minden, amihez a nő ezen idő alatt nyúl, elromlik; ezért

nem szabad ilyenkor kenyeret dagasztani, mert az különben nem kél meg, nem szabad befőttet

készítenie, paradicsomot befőznie, káposztát, uborkát besavanyítania, mert mindez akkor

elromlik; a virágokra is hervasztó, a fákra szárító hatással van, ha a nő ilyenkor megérinti.

Még a gyógyszer is hatástalanná válik ettől; ezért ilyenkor ne szedjen a nő gyógyfüveket.

Vannak olyan népszokások, amelyek gyógyító hatást tulajdonítottak a vérnek, különösen

májfoltok vagy más bőrbajok ellen, mások éppen ellenkezőleg, betegséget okozónak vélték.

Görög eredetű volt az a szokás – amely Nürnbergben még a 16. században is dívott, – hogy a

menstruáló nőt a kertben sétáltatták, s ezzel a hernyók pusztulását vélték előidézni.

A korai érettségből későbbi nagyobb termékenységre következtettek: azaz, minél korábban

jelentkezik egy nőnél a “hószám”, annál több gyereke lesz a későbbiekben (Magyar néprajzi

lexikon 1988). Ha az első menstruáció korán mutatkozik, akkor az korán is marad el. A

későbbi menstruáció befolyásolása miatt a véres ruhát (régen nem volt vatta, hanem hasított

vászoncsíkokkal fogták fel a vért) három napig áztatták és a véres vizet egy létrának azon,

többnyire a harmadik fokán át öntötték ki, ahány napig tartónak akarták a vérzést, vagy pedig

a lépcsőfokokat kettő-három kivételével, a vérbe áztatott kendővel mosták fel. Mások nem

mosták ki a véres ruhát, hanem a második hószám alatt véresen vették magukra, hogy az csak

két napig tartson.

Külön szokás több vidéken az, hogy az anya a leányát ilyenkor két oldalról arcul üti, hogy

mindig olyan piros legyen az arca, mint most lett. Az első vérnek kozmetikus értéket is

tulajdonítanak: ha a leány az első havibajtól véres ruhával arcát megtörli, az nem lesz

sohasem szeplős. Poétikusnak mondható az a szokás, hogy a leány az első néhány csepp vérét

egy rózsatőre csepegteti azért, hogy az arca mindig olyan piros legyen, mint a rózsa. Némely

vidéken ezt egy praktikus céllal kötik egybe; ugyanis mindig egyágú rózsatőt vagy fát

keresnek ki, hogy a nőnek ne legyen több egy gyermeknél. Arra is figyelemmel kell lenni,

hogy délelőtt történjék ez a művelet, mert így legényemberhez fog nőül menni, de ha

özvegyember az ideálja, akkor délután végezze azt. Az első menstruáció vérének különben

termékenyítő hatást is tulajdonítanak, s ezért a véres vízzel terméketlen gyümölcsfákat is

öntöznek, hogy ezek gyümölcsöt hordjanak.

/szerző : Dr. Forrai Judit egyetemi docens/

Címkék:
Tovább a blogra »